«Եթե կինը տղամարդուց շատ է վաստակում, կարող է վեճերի ու ամուսնալուծության պատճառ դառնալ»․Լոռու մարզում կրթվելու և աշխատանք գտնելու համար կանայք դեռ խնդիրների են բախվում

Լոռու մարզում կանանց տնտեսական ակտիվության մակարդակը մնում է ցածր՝ պայմանավորված ինչպես աշխարհագրական դիրքից բխող անհավասարությամբ և ենթակառուցվածքային գործոններով, այնպես էլ հասարակությունում պահպանվող գենդերային կարծրատիպերով և ավանդույթներով, որոնք դեռևս որոշ առումով շարունակում են սահմանափակել կանանց մասնագիտական ընտրության և զարգացման հնարավորությունները։ Այս մասին նշված է «Սպիտակի Հելսինկյան խումբ» հասարակական կազմակերպության իրականացված հետազոտությունում։ Հետազոտությունն իրականացվել է 2025 թվականի մարտ-հուլիս ամիսներին, գլխավոր առանցքային ուղղություններն են առողջություն, աշխատանք/զբաղվածություն, գենդերային հիմնախնդիրներ, կրթություն, քաղաքական մասնակցություն/ առաջնորդություն, ճգնաժամային իրավիճակների արձագանքում։ Հետոզությանը մասնակցել է 25-64 տարեկան 491 կին։
Ծավալուն հետազոտությունից այս անգամ ներկայացնում ենք զբաղվածության և կրթության ոլորտների վերաբերյալ ամփոփ տվյալները։
Աշխատանք/զբաղվածություն
Լոռիում կանանց տնտեսական ակտիվության մակարդակը մնում է ցածր, դա պայմանավորված է աշխարհագրական դիրքից բխող անհավասարությամբ և ենթակառուցվածքներով, գենդերային կարծրատիպերով, երեխաների խնամք ապահովող կառույցների պակասով և այլն։ Թեև պետական և միջազգային ծրագրերի շնորհիվ առկա են որոշ հնարավորություններ, այնուամենայնիվ կանանց մեծամասնության համար աշխատաշուկան շարունակում է մնալ սահմանափակ, ոչ մատչելի և հաճախ՝ խոցելի պայմաններով։ Խնդիրները խորանում են հատկապես գյուղաբնակ համայնքների կանանց, ինչպես նաև հաշմանդամություն ունեցող կանանց, ազգային փոքրամասնությունների, երիտասարդ և երեխաներ ունեցող կանանց շրջանում։
Հարցվածների մոտ 70% -ը աշխատանք չունի արտադրություների, ձեռնարկությունների, փոքր ու միջին բիզնեսի բացակայության պատճառով։
Կանանց համար աշխատատեղերի հնարավոր սպեկտրը տարածվում է հիմնականում պետական կառույցներում ադմինիստրատիվ աշխատանքների, կրթական կառույցների մանկավարժական հաստիքների և ծառայությունների մատուցման ոլորտի որոշ արտադրամասերի վրա՝ կարի ֆաբրիկաներ, կաթի արտադրամասեր, հացի փռեր։ Այստեղ էլ խորին հարցազրույցի որոշ մասնակիցներ նշել են բռնության և շահագործման դեպքերի մասին, սակայն կանայք, անելանելիությունից դրդված, շարունակում են աշխատել այդ միջավայրերում։ Նոր միտում կա նաև տուրիզմի ոլորտի զարգացման առումով, որում գերազանցապես ներգրավված են կանայք:
Արդյոք տղամարդկանց համեմատ աշխատաշուկայում կանանց համար կա՞ն հավասար հնարավորություններ․ այս հարցի անչությամբ հարցվածների 59%-ը դրական պատասխան է տվել, 41%-ը՝ բացասական։
Կանանց համար աշխատանք գտնելը բարդ է նաև գործատուի բարձր պահանջների, իսկ կանանց ոչ բավարար գիտելիքներ ու հմտություններ չունենալու, ինչպես նաև տարիքի պատճառով։ Այս առումով 50 +, հաշմանդամություն ունեցող կանայք առավել խոցելի են։
Լոռիում կանանց աշխատանքի տեղավորման խոչընդոտների թվում հարցվողների կողմից մեծամասամբ նշվում են աշխատատեղերի բացակայությունն ու ցածր աշխատավարձը՝ 20%, երեխաների խնամքի կազմակերպման դժվարությունները՝ 16,5%, երկար աշխատաժամերը՝ 12% և տրանսպորտի սահմանափակ հնարավորությունները՝ 9%: Որպես կանանց` աշխատաշուկայում ներգրավվածության խոչընդոտ, հարցվողների 7%-ը կարևորել է նաև գործատուների կողմից իրավունքների ոտնահարումը, վատ աշխատանքային պայմանները՝ 6%, գործատուի կողմից կանանց հմտությունների և կրթության թերագնահատումը համապատասխանաբար՝ 5% և 4%։
Թեև խորին հարցազրույցի բոլոր մասնակիցները դրական էին վերաբերվում կնոջ՝ տան տղամարդուց ավելի շատ վաստակելու հանգամանքին, սակայն պնդում էին, որ դա հոգեբանական լուրջ խնդիրներ կարող է առաջացնել տղամարդու մոտ և կնոջը՝ թեև ակամա, դարձնել արտոնյալ։ Ու եթե դա համակարգային բնույթ է կրում, կարող է վեճերի պատճառ դառնալ, ընդհուպ` մինչև ամուսնալուծության։ Նման դեպքերում տղամարդն իրեն այդ առումով ինքնավստահ չի զգում ու սկսում է փոխհատուցել ոչ թե ավելի լավ վարքով, այլ ընդհակառակը՝ բռնության տարբեր դրսևորումներով։
Աշխատանք գտնելու խոչընդոտներից մեկը՝ Լոռվա մարզում տրամադրվող մասնագիտությունների կամ ուսումնական հնարավորությունների ոչ արդիական և աշխատաշուկայի կարիքներին չհամապատասխանող, սակավ մրցունակ մասնագիտությունների տրամադրումն է։ Ուստի հարցածների մեծ մասը նշել է ժամանակակից ոլորտներում մասնագիտանալու ցանկության մասին։ Նրանց 17.5%-ը նշել է ՏՏ ոլորտը, որին 12.5-ական տոկոսներով հաջորդում են զբոսարջային և առողջապահական ոլորտները, այնուհետև կրթական ոլորտը 11.5%:
Կրթություն
Լոռու մարզում կրթական հաստատությունների սակավությունը խնդիր է: Ըստ հետազոտության արդյունքների՝ ուսումնական հաստատությունները հիմնականում կենտրոնացված են խոշոր համայնքներում, ինչի հետևանքով տուժում է գյուղական բնակավայրերի աղջիկների կրթական մակարդակը, քանի որ նրանցից շատերը կաշկանդվում են դիմել քաղաքային համայնքների բուհեր։ Իսկ այն աղջիկները, որոնց հաջողվում է բարձրագույն կրթություն ստանալ, բախվում են մեկ այլ խնդրի. նրանցից շատերը սովորելուց հետո սովորաբար ամուսնանում են։ Եվ մինչ երեխաներին մեծացնելը՝ տևական ժամանակահատված դուրս են մնում աշխատաշուկայից։
Լոռու մարզում կանանց կրթության հիմնական որոշիչ գործոններ են ընտանիքի ֆինանսական հնարավորությունները, որոնք կարևորել է մասնակցիներ 26%-ը, ընտանիքի կողմից կրթության արժեքավորումը՝ 25%, ինչպես նաև սովորելու անկեղծ ցանկությունը, որը նշել է մասնակիցների 22%-ը։ Հատկանշական է, որ ուսումնական կենտրոնների առկայությունը կարևորել է մասնակիցների 13%-ը, տրանսպորտի առկայությունը՝ 11%-ը։ Մասնակիցներից 2%-ը նշել է, որ դժվարանում է որոշել հիմնական խոչընդոտները, իսկ 1%-ն ընդգծել է այլ պատճառներ․ օրինակ՝ հասարակական սովորությունները, աշխատանքի ցանկությունը և կանանց ինքնուրույնության աստիճանի բարձրացումը։
Հարկ է նշել, որ Լոռու մարզում գործող կարճաժամկետ մասնագիտական դասընթացները, որոնք հաճախ իրականացվում են տեղական կամ միջազգային ծրագրերի շրջանակներում, կայուն արդյունք չեն ապահովում։ Չնայած կանանց ակտիվ մասնակցությանը տարատեսակ կարճաժամկետ դասընթացներին, դրանց շարունակականությունը և կիրառական արդյունքը հաճախ բացակայում է։
Հետզոտությունում նշվում է, որ կանայք ավելի անկախացել, ձեռք են բերել հմտություններ քաղաքական, կրթական, բիզնես և հասարակական ոլորտներում և կարողանում են զբաղեցնել հասարակության մեջ կարևոր և տեսանելի դիրք։ Նման զարգացումների համար նպաստավոր են նաև մասնագիտական վերապատրաստման և վերապրոֆիլավորման ծրագրերը, որոնք հաճախ ուղղված են հատկապես կանանց։ Որոշ ոլորտներում կանանց հզորացման ծրագրերը նույնիսկ բացահայտ խորացրել են կանանց և տղամարդկանց գիտելիքների տարբերությունը։ Դա առանձնակի նկատելի է հատկապես հանրային կառավարման ոլորտում։
Հարցվածների մեծամասնությունը՝ 60%, նշել է, որ համայնքում կարծրատիպային կարծիքը բացակայում է։ Որոշները կարծում են, որ, այնուամենայնիվ, պահպանվել են որոշակի կարծրատիպեր. «աղջկա սովորելն ո՞ւմ է պետք, հետո ուրիշի տուն է գնալու» (14%), «տուն պահողը տղան ա, նրան ա պետք կրթության տալ» (8%), ինչպես նաև «աղջկա սովորածը կորչելու ա տան գործերի մեջ» (7%): Խիստ քիչ են այն անձինք, որոնք կարծում են, թե «աղջիկը բավարար խելք չունի համալսարան գնալու համար» (1%): Բացի այս, 10%-ը նշել է «Այլ» տարբերակը, որտեղ ընդգրկվել են՝ կարծրատիպերի նվազում, կրթության հավասար արժևորում աղջիկների և տղաների համար, աշխատանք գտնելու դժվարությունները բարձրագույն կրթություն ստացածների շրջանում, ինչպես նաև անհատական մոտեցումները։
Կրթություն ստանալու հնարավորությունները սահմանափակ են հաշմանդամութուն ունեցող կանանց համար, ինչպես նաև սոցիալապես անապահով ընտանիքների դեպքում։
Ըստ զեկույցի՝ չնայած որոշ ուսումնական հաստատություններ պատրաստակամություն են ցուցաբերում դասերը կազմակերպելու այդ դիմորդների կարիքներին հարմարեցված պայմաններով, այնուամենայնիվ ֆիզիկական միջավայրի ամբողջական հարմարեցման բացակայությունը, հաշմանդամություն ունեցող մարդկանց վերաբերյալ հանրային կարծրատիպերը, համընդհանուր թերահավատությունը՝ «մյուսները սովորելով չեն կարողանում աշխատանք գտնել, նա ի՞նչ է անելու իր սովորածով» և աշխատանքային շուկայում ակնկալվող խոչընդոտները հանգեցնում են նրան, որ այս խմբի կանայք քիչ են դիմում բուհեր կամ ուսումնական կենտրոններ։
Սոցիալապես անապահով ընտանիքներում կանայք հազվադեպ են հաջողում բարձրագույն կրթություն ստանալ, իսկ միջնակարգ կրթություն ունեցողները արդի աշխատաշուկայում մրցունակ չեն։ Նրանց մի մասը հիմնականում փորձում է տարբերակներ գտնել սպասարկման ոլորտում:
Հետազոտությունում նշվում է, որ կրթության բացակայությունը նաև կապվում է ընտանեկան բռնության բարձր ռիսկի հետ․ վաղ ամուսնացող և կրթություն չունեցող կանայք ավելի հաճախ են հակված ենթարկվելու ընտանեկան բռնության։ Այս դիտարկումը վկայում է կրթության դերի կարևորությունը ոչ միայն տնտեսական, այլև անձնական անվտանգության և իրավունքների պաշտպանության տեսանկյունից։
Նիկոլ Մարգարյան